hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > قزوین| چالش‌های الکترونیکی شدن پرداخت عوارض

قزوین| چالش‌های الکترونیکی شدن پرداخت عوارض

استان قزوین با داشتن بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه اصلی، یکی از پرترافیک‌ترین نقاط جاده‌ای کشور محسوب می‌شود که همین مسئله ایجاب می‌کند تدابیر لازم برای حفظ و نگهداری راه‌ها و افزایش ایمنی آن‌ها اندیشیده شود. 
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، طبق آمار موجود سالیانه به‌طور متوسط ۲۲ میلیون تردد در آزادراه‌های استان انجام می‌شود که حجم بالایی از عوارض پرداختی را در اختیار راهداری‌ها قرار می‌دهد.
اما از ابتدای سال جاری با توجه به الکترونیکی شدن اخذ عوارض و گران‌تر شدن آن در بعضی از مسیر‌ها اعتراض‌هایی از سوی مردم و رانندگان متوجه مجریان طرح الکترونیکی شدن عوارض شده است.
افشین پیرنون، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین با بیان اینکه هرگونه اصلاح، تغییر یا حذف طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه باید توسط مجری طرح پیش‌بینی شود، گفت: این طرح ملی و مجری آن معاونت ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور است که باید در این زمینه پاسخگو باشد.
گران شدن عوارض شایعه است
معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور، ضمن رد شایعه گران‌تر شدن عوارض آزادراه قزوین-کرج، گفت: هیچ افزایش عوارضی در این مسیر اتفاق نیفتاده و ساکنان محمدیه و مهرگان همان میزان عوارضی را به‌صورت دیجیتال پرداخت می‌کنند که قبلا به‌صورت نقدی پرداخت می‌کردند. سید حسین میر شفیع با بیان این نکته که یکی از مزایای پرداخت عوارض به‌صورت الکترونیکی، محاسبه آن بر اساس میزان پیمایش جاده‌ای است، تصریح کرد: بر اساس پیمایش عوارض محاسبه می‌شود و یکی از تفاوت‌های آزادراه با جاده‌های معمولی این است که هزینه‌های سرمایه‌گذاری برای احداث، بهره‌برداری و نگهداری از آن از محل عوارض تأمین می‌شود؛ لذا ایستگاه‌های عوارض آن قابل‌حذف نیستند. وی ادامه داد: در آینده نزدیک، افرادی که با خودروی شخصی از مهرگان به قزوین تردد می‌کنند به همان تناسب مسیری که طی می‌کنند، عوارض می‌پردازند.
این مسئول حوزه آزادراه‌ها در مورد خطای پلاک خوانی و ارسال اشتباه پیامک اخذ عوارض هم گفت: ازآنجایی‌که در یک ماه اول سال، بیش از ۲۰ میلیون تردد در این آزادراه اتفاق افتاده، امکان اشتباه در پلاک خوانی وجود دارد به همین دلیل ترددکنندگان معترض می‌توانند از طریق شماره پیامکی ۱۰۰۰۰۱۵۳۱ خطا‌هایی که اتفاق می‌افتد ارائه کنند یا در مورد میزان عوارض استعلام بگیرند. میر شفیع با ذکر اینکه در صورت اعتراض، تصاویر دوربین‌های پلاک خوان بازبینی خواهد شد، افزود: از زمان شروع اجرای آزمایشی طرح الکترونیکی شدن اخذ عوارض تاکنون حدود ۱۰۰ هزار پیامک یا پست الکترونیکی به دست ما رسیده که به خاطر آن ۸۵۰ هزار تردد را بازبینی کرده‌ایم.
سه آزادراه اصلی استان ایمن می‌شود
از سوی دیگر، رئیس پلیس راهور استان قزوین تعداد تردد طرح نوروزی سال جاری را حدود ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار مورد بیان کرد و گفت: در این زمینه نسبت به سال گذشته حدود ۷ درصد افزایش تردد داشتیم و در روز‌های نوروز اکثر کسانی که می‌خواستند به شمال کشور بروند، از استان قزوین تردد کردند که بار ترافیکی را در استان ما بیشتر کرد. سرهنگ نصراله بیگلری با یادآوری اینکه ۷۰ درصد تصادفات منجر به جرح و فوت در سه آزادراه قزوین-کرج، قزوین-رشت و قزوین-زنجان اتفاق می‌افتد، ادامه داد: از این میان حادثه‌خیزترین آزادراه در مسیر قزوین-زنجان است که پاسگاه هدف پلیس راهور استان قزوین است. سرهنگ بیگلری با تأکید بر لزوم اختصاص بخشی از عوارض راهداری برای استانداردسازی آزادراه‌های مذکور، تصریح کرد: اگر بتوانیم در این سه محور سرمایه‌گذاری و آن‌ها را ایمن کنیم، از بروز بخش عمده‌ای از سوانح جاده‌ای استان قزوین پیشگیری خواهد شد. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد